Interessante links

Geen links

Wordt snel gezond in een paar gemakkelijke stappen

Iedereen zit wel eens niet lekker in zijn vel. Of vervelender nog, je tobt met je gezondheid. Dit kan een enorme impact hebben op je leven. Je geniet niet meer zo van de dingen die je daarvoor wel veel vreugde brachten. Allemaal erg vervelend, gelukkig kan je er wat aan doen. Met een aantal simpele stappen zorg jij ervoor dat je je een stuk fitter voelt, waardoor het zonnetje in jouw leven weer begint te schijnen.

1. Gezonde voeding geeft een beter gevoel  

Een simpele stap die je kan nemen om jezelf beter te voelen is het veranderen van je dieet. Wanneer je veel alcohol drinkt is het verstandig om dit te beperken. Niet alleen zorgt overmatig alcohol gebruik voor een flinke kater de volgende dag waardoor je je erg beroerd kan voelen, ook zorgt alcohol ervoor dat je slaapkwaliteit minder is en je dus niet goed uitrust. Water daarentegen heeft juist een erg positief effect op je functioneren. Jouw lichaam heeft voldoende vocht nodig voor het uitoefenen van vitale functies. Wanneer je te weinig water drinkt, heeft je lichaam onvoldoende vocht om optimaal te functioneren. Andere drankjes voorzien jou lichaam weliswaar ook van vocht, echter niet alleen zijn deze vaak dik makend, ze zitten ook boordevol suikers en ongezonde stoffen. Hierdoor moet jouw lichaam zich weer inspannen om deze stoffen af te voeren, waardoor je lichaam het alsnog zwaar te verduren krijgt. Ben jij dus op zoek naar een ‘quick fix’ om je gezondheid op te krikken? Begin dan met het drinken van water, een gezonde en gemakkelijke verandering waardoor je je gelijk een stuk beter zult voelen.

 

Ook op het gebied van voeding zijn er mogelijkheden om snel jouw leven op zijn kop te zetten. Het is verstandig om wat minder snoep en koekjes te eten. Niet alleen is dit soort eten erg dikmakend, je kunt er ook een ‘sugar high’ van krijgen gevolgd door een ‘sugar dip’. Dit houdt in dat je na het eten van snoepgoed met veel suiker, erg vermoeid kunt raken omdat je bloedsuikerspiegel in de war is. Hierdoor heb je niet veel energie op bijvoorbeeld je werk om je taken af te ronden. Of in je vrije tijd om erop uit te gaan en om wat leuks te gaan doen. Verder is het ook verstandig om niet te veel kant en klaar maaltijden te verorberen. Hier zit namelijk vaak ontzettend veel zout in. Het maximum zout dat iemand per dag binnen zou moeten krijgen is 6 gram. Toch blijkt uit onderzoek dat de helft van de mannen in Nederland een dagelijkse zoutinname van 9,7 gram of meer had. Te veel zout zorgt ervoor dat je last kan krijgen van onder andere een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierziekten.

 

Een goed alternatief voor ongezonde voeding is het eten van meer vezels. Dat houdt in meer granen, fruit, groentes en noten. Het eten van deze dingen houdt je energieniveau stabieler dan bij het gebruik van suiker. Verder zijn voordelen dat dit soort voedsel je een vol gevoel geeft waardoor je minder gaat eten en dus minder aankomt. Ook is het eten van vezels goed voor je stoelgang. Wil je dus snel gezonder worden, start nu met gezond eten en drinken.

2. Slaap goed en genoeg voor een goede gezondheid    

Een andere factor die een sterke invloed heeft op je gezondheid is slaap. Veel mensen voelen zich vaak vermoeid. Wat zou hier de oorzaak van zijn? Het antwoord ligt erg voor de hand. Veel mensen slapen veel te weinig. Over het algemeen wordt voor volwassen mensen aangeraden om 8 uur te slapen. Toch is er een grote groep die hier niet aankomt. Waarom is dat zo? Er zijn natuurlijk per individu verschillende redenen, maar voor veel mensen geldt dat het gebruik van computers, mobiele telefoons en andere elektronica een negatief effect heeft. Deze apparaten hebben namelijk allemaal een beeldscherm waar licht vanaf komt, wat ervoor zorgt dat je minder snel in slaap valt. Ook hebben velen de neiging om met hun mobiel in bed te liggen, wat voor de nodige afleiding zorgt, waardoor ze ook minder snel in slaap vallen.

 

Wanneer jij van een goede nachtrust verzekerd wilt zijn om je op die manier gezonder te voelen, is het ook belangrijk om niet gebruik te maken van verdovende middelen. Naast alcohol heeft bijvoorbeeld wiet eveneens een negatief effect op je slaapkwaliteit. Je zult na een blowtje misschien wel lekker in slaap vallen, echter je zult minder diep slapen waardoor je uiteindelijk de volgende dag minder uitgerust bent. Het drinken van genoeg water heeft op je slaap ook een positief effect. Het lijkt namelijk alsof je inactief bent tijdens je nachtrust, echter je lichaam vervult nog steeds talloze functies om ervoor te zorgen dat jij de volgende dag weer van genoeg energie bent voorzien. Wanneer er niet genoeg vocht in je lichaam aanwezig is, wordt dit proces verstoord en ben jij de volgende dag dus niet compleet fit.

 

Zoals eerder beschreven heeft het licht van schermen een negatief effect op je slaap en je gezondheid. Licht in zijn algemeenheid is van grote invloed op je slaap. Je zult misschien moeite hebben om in slaap te vallen wanneer jouw slaapkamer niet verduisterd is, of altijd wakker worden wanneer de zon in de ochtend jouw kamer binnen schijnt. Duisternis geeft ons lichaam het signaal dat het tijd is om te slapen, en licht dat het tijd is om op te staan. Het is goed om hier rekening mee te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jij niet met licht geconfronteerd wordt wanneer je gaat slapen. Aan de andere kant is het misschien een goed idee om een wake-up light te kopen. Dit is een wekker die natuurlijk licht geeft waardoor jij in de ochtend gemakkelijker uit je bed komt.

 

In zijn algemeenheid is zonlicht gezond voor je. Je krijgt namelijk via zonnestralen vitamine d binnen, wat een positieve impact heeft op je immuunsysteem en je gezondheid. Verder zorgt zonlicht ervoor dat je gelukkiger bent. Veel mensen hebben in de winter last van een winterdepressie omdat ze te weinig aan zonlicht worden blootgesteld. Wil jij je dus snel gezonder voelen, doe dan je best om elke dag in aanraking te komen met genoeg zonlicht.

 

Wanneer jij overdag lichamelijk actief bent, en eveneens veel buiten komt en dus veel zonlicht binnenkrijgt, dan zal jij die avond als een blok in slaap vallen. Je lichaam is er namelijk van bewust dat jij lekker bezig bent geweest, en daarom val jij in een diepere slaap waardoor je in een kortere tijd meer energie opdoet tijdens je slaap. Wanneer jij heel inactief bent en weinig buiten komt zal je tijdens je slaap niet zo goed uitrusten. Je geeft namelijk met dit soort gedrag aan je lichaam aan dat het winter is. Als gevolg zal je automatisch proberen minder energie te verbruiken. Ons lichaam is een product van duizenden jaren evolutie, waarbij het vroeger essentieel was om in de winter energie te besparen omdat er niet veel voedsel was. Wanneer jouw lichaam dus het signaal krijgt dat het winter is (het hoeft niet eens daadwerkelijk winter te zijn, ook wanneer je weinig buiten komt en weinig doet denkt jouw lichaam dat het winter is) zal je minder energie gaan verbruiken waardoor jij je dus ook minder goed voelt. Wil jij je dus snel gezonder voelen, zorg ervoor dat je genoeg en vooral ook een goeie slaapkwaliteit hebt.

 

Als jij de tips uit dit artikel toepast, zal je snel resultaten boeken en je een stuk gezonder voelen. Wanneer jij de eerste maand doorbijt en ervoor zorgt dat je je gedrag aanpast, zal het na verloop van tijd automatisch gaan!

 

Recente artikelen